Articles
Articles / Artículos / Articles
Ballesté, M., Fernández, A., Yáñez de Aldecoa, C., & Solé-Llussà, A. (2024). Heritage conceptions, perceptions and learning context: research on primary and secondary schools in Andorra. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development. https://doi.org/10.1108/JCHMSD-03-2023-0030
Castañeda, L., Haba-Ortuño, I., Villar-Onrubia, D., Marín, V. I., Tur, G., Ruipérez-Valiente, J. A., & Wasson, B. (2024). Developing the DALI Data Literacy Framework for Critical Citizenry. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia,27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37773
Daza, L.D., Curto-Reverte, A., Ferré, M., & Vidal-Martí, C. (en prensa). Las necesidades formativas en tutoría y orientación del profesorado de educación secundaria en su formación inicial. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía.
Diningrat, S. W. M., Marín, V. I., & Bachri, B. S. (2024). Students’ Self-Regulated Learning Strategies in the Online Flipped Classroom. Journal of Educators Online, 21(3). https://doi.org/10.9743/JEO.2024.21.3.4
González Mingot, S., & Marín, V. I. (2024). Auditoría tecnoética para el uso sostenible de plataformas digitales en Educación Primaria. Research in Education and Learning Innovation Archives, REALIA, 33, 53-68. https://doi.org/10.7203/realia.33.38326
González Mingot, S. & Marín, V. I. (2024). Digital educational platforms in primary education: the case of Catalonia. Technology, Pedagogy & Education. https://doi.org/10.1080/1475939X.2024.2337346
Marín, V. I., Coiduras, J., Brescó, E., & Carrera, X. (2024). La evaluación en línea en el punto de mira: Un estudio de caso en la universidad española. Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.18426
Marín, V. I., & Tur, G. (2024). Ethical Issues in the Use of Technologies in Education Settings: A Scoping Review. Education in the Knowledge Society (EKS), 25, e31301. https://doi.org/10.14201/eks.31301
Peguera-Carré, M. C., Aguilar, D., Ibáñez, M., & Coiduras, J. L. (2024). The effect of video analysis of inquiry school practices on pre-service teachers’ scientific skills knowledge. Journal of Science Teacher Education, 35(2), 198-220. https://doi.org/10.1080/1046560X.2023.2236377
Zúñiga-Tinizaray, F. S., & Marín, V. I. (2024). Estrategias Educativas STEM-STEAM en Nivel Superior: Revisión Sistemática de Literatura. Revista Espacios, 45(4), 16-30. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n04p02
Aranda, M. R., Coronel, M., Llussà, A. S., Ros-Morente, A., & Alzina, R. B. (2023). Vocabulario emocional de alumnos de educación primaria. CES Psicología, 16(2), 163-175. https://doi.org/10.21615/cesp.6240
Bautista, A., Cerdán, R., García-Carrión, R., Salsa, A., Andoney, D., Cabedo-Mas, A., Campos, R., Clarà, M., Gámez-Guadix, M., Ilari, B., Kammarer, Y., Macedo-Rouet, M., Mendive, S., Múñez, D., Saux, G. I., Sun, H., Sun J., Ventura, A. C., Yan, W., Khalfaoui, A., Noguera, I, Máñez, I., Yeung, J (2023). What research is important today in human development, learning, and education? JSED Editors’ reflections and research calls. Journal for the Study of Education and Development, 46(1). https://doi.org/10.1080/02103702.2022.2137980
Bozkurt, A., Gjelsvik, T., Adam, T., Asino, T. I., Atenas, J., Bali, M., Blomgren, C., Bond, M., Bonk, C. J., Brown, M., Burgos, D., Conrad, D., Costello, E., Cronin, C., Czerniewicz, L., Deepwell, M., Deimann, M., DeWaard, H. J., Dousay, T. A., Ebner, M., Farrow, R., Gil-Jaurena, I., Havemann, L., Inamorato, A., Irvine, V., Karunanayaka, S. P., Kerres, M., Lambert, S., Lee, K., Makoe, M., Marín, V. I., Mikroyannidis, A., Mishra, S., Naidu, S., Nascimbeni, F., Nichols, M., Olcott. Jr., D., Ossiannilsson, E., Otto, D., Padilla Rodriguez, B. C., Paskevicius, M., Roberts, V., Saleem, T., Schuwer, R., Sharma, R. C., Stewart, B., Stracke, C. M., Tait, A., Tlili, A., Ubachs, G., Weidlich, J., Weller, M., Xiao, J., & Zawacki-Richter, O. (2023). Openness in Education as a Praxis: From Individual Testimonials to Collective Voices. Open Praxis, 15(2), 76–112. https://doi.org/10.55982/openpraxis.15.2.574
Buntins, K., Bedenlier, S., Marín, V. I., Händel, M., & Bond, M. (2023). Methodological Approaches to Evidence Synthesis in Educational Technology. A Tertiary Systematic Mapping Review. MedienPädagogik, 54, 167-191. https://doi.org/10.21240/mpaed/54/2023.12.20.X
Carrera Farran, X., & Pérez Garcias, A. (2023). Tecnologías digitales en educación: poniendo el foco en la ética. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 1-6. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2829
Castañeda, L., & Marín, V. I. (2023). Improving pedagogical design in higher education: untangling the learning activity complexity through students’ declared performance. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18. https://doi.org/10.58459/rptel.2023.18004
Castañeda, L., Marín, V. I., & Villar-Onrubia, D. (2023). Relational topologies in the learning activity spaces: operationalising a sociomaterial approach. Educational Technology Research and Development. https://doi.org/10.1007/s11423-023-10296-z
Castañeda, L., Marín, V. I., Scherer Bassani, P., Camacho, A., Forero, X., & Pérez, L. (2023). Academic tasks for fostering the PLE in Higher Education: International Insights on Learning Design and Agency. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(71). http://dx.doi.org/10.6018/red.526541
Clarà, M., Vallés, A., Franch, A., Coiduras, J., Silva, P., & Cavalcante, S. (2023). How teachers’ appraisals predict their emotional experience: identifying protective and risk structures in natural appraisals. Teaching and Teacher Education, 130, 104166. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104166
Curto, A., Peguera-Carré, M. C., & Cobos, H. (2023). The professional profile of tutors in work-integrated learning. International Journal of Work-Integrated Learning, 24(3), 305-321. https://www.ijwil.org/files/IJWIL_24_3_305_321.pdf
González Mingot, S. & Marín, V. I. (2023). La gestión de datos digitales en la educación primaria catalana: percepciones del profesorado. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (86), 81-95. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.2883
González Mingot, S., & Marín, V. I. (2023). Les plataformes digitals a l’educació primària de Catalunya: una qüestió d’ètica. Revista Catalana de Pedagogia, 24, 4-16. https://doi.org/10.2436/20.3007.01.193
Jääskelä, P., Tolvanen, A., Marín, V. I., & Poikkeus, A.-M. (2023). Assessment of students’ agency in Finnish and Spanish university courses: Analysis of measurement invariance. International Journal of Educational Research, 118. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102140
Luciañez-Sanchez, G., LeBaut-Ayuso, Y., Valls Bautista, C., & Solé-Llussà, A. (2023). Evolución de los conocimientos sobre alimentación y nutrición en ESO y bachillerato. Retos, 48, 312–326. https://doi.org/10.47197/retos.v48.97093
Marín, V. I. (2023). Book Review: Digital Agency in Higher Education. Transforming Teaching and Learning, by Toril Aagaard and Andreas Lund. London Review of Education, 21(1). https://doi.org/10.14324/LRE.21.1.22
Marín, V. I. (2023). INVESTIGAR EN EDUCACIÓN. Iván M. Jorrín Abellán, Mónica Fontana Abad y Bartolomé Rubia Avi (Coord.) (2021). Editorial Síntesis. 302 páginas. Empiria. Revista De metodología De Ciencias Sociales, (57), 197–199. https://doi.org/10.5944/empiria.57.2023.36564
Marín, V. I., & Villar-Onrubia, D. (2023). Editorial del número especial: Prácticas educativas abiertas en educación superior / Editorial of the Special Issue: Open Educational Practices in Higher Education. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (85), 1-8. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.85.2951
Marín, V. I., Buntins, K., Bedenlier, S., & Bond, M. (2023). Invisible borders in educational technology research? A comparative analysis. Educational Technology Research and Development, 71, 1349-1370. https://doi.org/10.1007/s11423-023-10195-3
Marín, V. I., Carpenter, J., Tur, G., & Williamson-Leadley, S. (2023). Social media and data privacy in education: An international comparative study of perceptions among pre-service teachers. Journal of Computers in Education, 10, 769–795.https://doi.org/10.1007/s40692-022-00243-x
Marín, V.I., & Tur, G. (2023). La privacidad de los datos en Tecnología Educativa: resultados de una revisión de alcance. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (83), 7-23. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2701
Palacios-Mora, L., Salinas, J., & Marín, V. I. (2023). Diseño y validación de un instrumento para medir las percepciones del profesorado universitario respecto a las TIC. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 7(2), 31-54. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i2.pp31-54
Peguera-Carré, M. C., Coiduras, J., Aguilar, D., & Blanch, A. (2023). Evaluation of preservice teachers’ performance in school through video observations during the COVID-19 pandemic. European Journal of Educational Research, 12(2), 851-863. https://doi.org/10.12973/eu-jer.12.2.851
Peguera-Carré, M. C., Curto-Reverte, A., Coiduras-Rodríquez, J., & Aguilar-Camaño, D. (2023). Videoanálisis de indagaciones científicas en la formación inicial docente: identificación de T-patterns [Video analysis of scientific inquiry in preservice teacher education: T-patterns identification]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 67, 123-154. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96894
Solé-Llussà, A., Saba-Mayoral, A., Sánchez, S., Capell, T., & Ibáñez, M. (2023). SARS-CoV-2 spike protein produced by transgenic rice: research laboratory experience with secondary science students. Journal of Biological Education, 1-13.https://doi.org/10.1080/00219266.2023.2252843
Tur, G., & Marín, V. I. (2023). No way back: From naive social media practices to committed approaches. Contemporary Educational Technology, 15(1), ep404. https://doi.org/10.30935/cedtech/12726
Yáñez, C., Fernández, A., Solé-Llussà, A., & Ballesté, M. (2023). Primary and Secondary Teachers’ Conceptions, Perceptions and Didactic Experience about Heritage: The Case of Andorra. Education Sciences, 13(8), 810. https://doi.org/10.3390/educsci13080810
Bartolomé Anguita, G., Vila, S., Torrelles-Nadal, C., & Blanco, E. (2022). Right cortical activation during generation of creative insights: an EEG study of coaching. Frontiers in Education, 7, 753710. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.753710
Blasco-Belled, A., & Alsinet, C. (2022). The Architecture of Psychological Well-being: A Network Analysis Study of the Ryff Psychological Well-being Scale. Scandinavian Journal of Psychology, 1-9. https://doi.org/10.1111/sjop.12795
Blasco-Belled, A., Tejada-Gallardo, C., Fatsini-Prats, M., & Alsinet, C. (2022). Mental Health Among the General Population and Healthcare Workers During the COVID-19 Pandemic: A Meta-Analysis of Well-being and Psychological Distress Prevalence. Current Psychology, 1-12. https://doi.org/10.1007/s12144-022-02913-6
Blasco-Belled, A., Rogoza, R., & Alsinet, C. (2022). Vulnerable Narcissism is Related to Fear of Being Laughed at and to the Joy of Laughing atOthers. Personality and Individual Differences, 190, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111536
Blasco-Belled, A., Rogoza, R., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2022). Differentiating Optimists from Pessimists in the Prediction of EmotionalIntelligence, Happiness, and Life Satisfaction: A Latent Profile Analysis.Journal of Happiness Studies, 1-17. https://doi.org/10.1007/s10902-022-00507-4
Bligh, B., Lee, K., Crook, C., Cutajar, M., Delia, C. S., Lei, Y., Lower, M., Marín, V. I., Miles, R., Moffitt, P., Munday, D., Passey, D., Saliba, R., & Yu, M. (2022). Technology and educational ‘pivoting’ in the wake of the Covid-19 pandemic: A collected commentary. Studies in Technology Enhanced Learning, 2(2), 1-32. https://doi.org/10.21428/8c225f6e.e946d39b
Casanoves, M., Solé-Llussà, A., Haro, J., Gericke, N., & Valls, C. (2022). Assessment of the ability of game-based science learning to enhance genetic understanding. Research in Science & Technological Education, 1-23. https://doi.org/10.1080/02635143.2022.2044301
Ciraso-Cali, A; Martínez-Fernández,R.; París, G.; Sánchez-Martí, A. & García-Ravidá, L. (Acceptat al monogràfic) Research competence in employment training professionals. Frontiers in Education. Special Issue: Teaching and Learning Research Methods: Fostering Research Competence Among Students.
Despujol Zabala, I., Castañeda, L., Marín, V. I., & Turro, C. (2022). What do we want to know about MOOCs? Results from a machine learning approach to a systematic literature mapping review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19, 53. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00359-1
Estrada-Fernández, X., Ojeda-Priego, M., Ros, A., & Alsinet, C. (2022).Relationship Between Emotional Intelligence, Burnout and Health Perceptionin a Sample of Football Spanish Referees. Retos: nuevas tendencias eneducación física, deporte y recreación, 44, 960-975. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91642
Marín, V. I. (2022). La revisión sistemática en la investigación en Tecnología Educativa: observaciones y consejos. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 13, 62–79. https://doi.org/10.6018/riite.533231
Marín, V. I. (2022). Student-centred Learning in Higher Education in Times of COVID-19: A Critical Analysis. Studies in Technology-Enhanced Learning, 2(2). https://doi.org/10.21428/8c225f6e.be17c279
Marín, V. I., Carpenter, J., Tur, G., & Williamson-Leadley, S. (2022). Social media and data privacy in education: An international comparative study of perceptions among pre-service teachers. Journal of Computers in Education. https://doi.org/10.1007/s40692-022-00243-x
Marín, V. I., Zawacki-Richter, O., Aydin, C.H., Bedenlier, S., Bond, M., Bozkurt, A., Conrad, D., Jung, I., Kondakci, Y., Prinsloo, P., Roberts, J., Veletsianos, G., Xiao, J., & Zhang, J. (2022). Faculty Perceptions, Awareness and Use of Open Educational Resources for Teaching and Learning in Higher Education: A Cross-Comparative Analysis. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 17(1). https://doi.org/10.1186/s41039-022-00185-z
Marín, V. I., Zawacki-Richter, O., Aydin, C., Bedenlier, S., Bond, M., Bozkurt, A., Conrad, D., Jung, I., Kondakci, Y., Prinsloo, P., Roberts, J., Veletsianos, G., Xiao, J. & Zhang, J. (2022). Institutional Measures for Supporting OER in Higher Education: An International Case-Based Study. Open Education Studies, 4(1), 310-321. https://doi.org/10.1515/edu-2022-0019
Neumann, J., Schön, S., Bedenlier, S., Ebner, M., Edelsbrunner, S., Krüger, N., Lüthi-Esposito, G., Marín, V. I., Orr, D., Peters, L. N., Reimer, R. T. D., Zawacki-Richter, O. (2022). Approaches to Monitor and Evaluate OER Policies in Higher Education – Tracing Developments in Germany, Austria, and Switzerland. Asian Journal of Distance Education, 17(1). https://asianjde.com/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/619
Pla, P., Ballesté, M., Aguilar, D., Ibáñez, M., & Solé- Llussà, A. (2022). ¿Cómo influyen las horas de actividad física semanal en la capacidad cardiorrespiratoria?: una indagación científica guiada a través del vídeo en educación primaria. Retos.
Ramírez-Mera, U., & Marín, V. I. (2022). Entornos Personales de Aprendizaje para la modalidad híbrida: Los retos después de la pandemia. Médiations et Médiatisations, 11, 117-141. https://doi.org/10.52358/mm.vi11.284
Ramírez-Mera, U., Tur, G., & Marín, V. I. (2022). Personal Learning Environments in Online and Face-to-Face Context in Higher Education: Lessons Learnt from Practice. Open Education Studies, 4(1), 148-160. https://doi.org/10.1515/edu-2022-0009
Ros-Morente, A., Coronel, M., Ricart, M., Solé-Llussà, A. (2022). Analysis of the emotional vocabulary in a sample of primary education students. Electronic Journal of Research in educational Psychology.
Sánchez, G. L., Garcia, L. B., Solé-Llussà, A., & Bautista, C. V. (2022). La competencia en alimentación en los libros de texto de educación secundaria. EDU REVIEW. International Education and Learning Review/Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 10(3), 271-285.
Solano Hernández, E., Marín, V. I., & Rocha Vásquez, A. R. (2022). Competencia digital docente de profesores universitarios en el contexto iberoamericano. Una revisión. Tesis Psicológica, 17(1), 1-29. https://doi.org/10.37511/tesis.v17n1a11
Solé-Llussà, A., Aguilar, D., & Ibáñez, M. (2022). The Effect of an Instructional Intervention Based on the Use of Video-Worked Examples to Promote Elementary Students’ Science Process Skills. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology.
Tur, G., Ramírez-Mera, U., & Marín, V. I. (2022). Aprendizaje autorregulado y Entornos Personales de Aprendizaje en la formación inicial docente: percepciones del alumnado y propuestas de herramientas y recursos. Revista Complutense de Educación, 33(1), 41-55. https://dx.doi.org/10.5209/rced.71002
Villar-Onrubia, D. & Marín, V. I. (2022). Independently-hosted web publishing. Internet Policy Review, 11(2). https://doi.org/10.14763/2022.2.1665
Villar-Onrubia, D., Morini, L., Marín, V. I., & Nascimbeni, F. (2022). Critical digital literacy as a key for (post)digital citizenship: an international review of teacher competence frameworks. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 18(3), 128-139. https://doi.org/10.20368/1971-8829/1135697
Blasco-Belled, A., Rogoza, R., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2021). Fear of happiness through the prism of the dual continua model of mental health. Journal of Clinical Psychology. https://doi.org/10.1002/jclp.23165
Blázquez, E. & Marín, V.I. (2021). Perspectivas docentes sobre uso y efectividad de recursos TIC para promocionar el aprendizaje colaborativo, la creatividad y el espíritu emprendedor. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 11, 69-84. https://doi.org/10.6018/riite.440261
Bond, M., Bedenlier, S., Marín, V. I., & Händel, M. (2021). Emergency remote teaching in higher education: Mapping the first global online semester. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18: 50. http://doi.org/10.1186/s41239-021-00282-x
Bond, M., Marín, V. I. & Bedenlier, S. (2021). International Collaboration in the field of Educational Research: A Delphi Study. NAER Journal of New Approaches in Educational Research, 10(2), 190-213. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2021.7.614
Calderón-Garrido, D., Carrera, X. & Gustems-Carnicer, J. (2021). La presencia de las TIC en las asignaturas de música de los Grados de Maestro: un análisis de los planes docentes. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18, 127-138 https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/64882/4564456557320
Calderón-Garrido, D., Carrera, X., & Gustems-Carnicer, J. (2021). Music Education Teachers’ Knowledge and Use of ICT at Spanish Universities. International Journal of Instruction, 14(2), 831-844. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14246a
Casanoves, M., Solé-Llussà, A., Haro, J., Gericke, N., & Valls, C. (2021). Student Primary Teachers’ Knowledge and Attitudes Towards Biotechnology—Are They Prepared to Teach Biotechnological Literacy?. Journal of Science Education and Technology, 1-14. https://doi.org/10.1007/s10956-021-09942-z
Dolch, C., Zawacki-Richter, O., Bond, M., & Marín, V. I. (2021). Higher education students’ media usage – a longitudinal analysis. Asian Journal of Distance Education, 16(1), 31-53. https://doi.org/10.5281/zenodo.4585372
Estrada Villa, E., Marín, V. I., & Salinas, J. (2021). Research Skills for Information Management: Uses of Mobile Devices in Research Training. Education Sciences, 11, 749. https://doi.org/10.3390/educsci11110749
Marín, V. I. (2021). Using concept maps for structuring a small-scale literature review: An approach to research-based learning in pre-service teacher education. Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA), 27, 1-18. https://doi.org/10.7203/realia.27.20492
Marín, V. I., Carpenter, J., & Tur, G. (2021). Pre-Service Teachers’ Perceptions of Social Media Data Privacy Policies. British Journal of Educational Technology, 52(2), 519-535. https://doi.org/10.1111/bjet.13035
Peguera Carré, M.C., Coiduras Rodríguez, J.L., & Falguera Garcia, E. (2021). Comprensión lectora y videoanálisis: evaluación de intervenciones didácticas en la formación docente dual. Revista Complutense de Educación, 32(4), 663-673. https://doi.org/10.5209/rced.70950
Peguera Carré, M.C., Curto Reverte, A., Ianos, M.A., & Coiduras Rodríguez, J.L. (2021). Evaluación de narrativas en formación dual docente: diseño y experimentación del instrumento SCAN. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 111-130. http://dx.doi.org/10.6018/rie.415271
Peinado, R., Aguilar, D., Solé–Llussà, A., & El Hajmouni, Y. (2021). Implementación y análisis de un patio científico en la etapa de educación infantil. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (11), 188-206. https://doi.org/10.1344/did.2022.11.188-206
Rius, H. C., Curto, A., Bernadó, B. S., & Areny, J. F. (2021). Dual Training in Higher Education-A Professional Development Course.International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 12(2), 4460-4467. https://doi.org/10.20533/ijcdse.2042.6364.2021.0545
Rogoza, R., Blasco-Belled, A., Alsinet, C., Torrelles-Nadal, C., & Jordana-Berenguer, N. (2021). Assessment of the factorial and criterion validity of the General Charisma Inventory in a Spanish-speaking sample. Current Issues in Personality Psychology. https://doi.org/10.5114/cipp.2021.103049
Sánchez, G. L., Solé-Llussà, A., & Bautista, C. V. (2021). La obesidad. Un enfoque multidisciplinar como paradigma para enseñar en el aula The obesity. A multidisciplinary approach as a paradigm for teaching in the classroom. Retos, 42, 353-364. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87153
Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., Alsinet, C. (2021). Feeling positive towards time: How time attitude profiles are related to mental health in adolescents. Journal of Adolescence. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2021.04.002
Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., & Alsinet, C. (2021). Impact of a School-Based Multicomponent Positive Psychology Intervention on Adolescents’ Time Attitudes: A Latent Transition Analysis. Journal of Youth and Adolescence, 1-15. https://doi.org/10.1007/s10964-021-01562-5
Valls-Bautista, C., Solé-Llussà, A., & Casanoves, M. (2021). Pre-service teachers’ acquisition of scientific knowledge and scientific skills through inquiry-based laboratory activity. Higher Education, Skills and Work-Based Learning. https://doi.org/10.1108/HESWBL-07-2020-0161
Astigarraga, E., Mongelos, A. & Carrera, X. (2020). Evaluación basada en los Resultados de Aprendizaje: una experiencia en la Universidad. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(2), 27-48. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.2.002
Blasco-Belled, A., Tejada-Gallardo, C., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2020). The Costs of the COVID-19 on Subjective Well-Being: An Analysis of the Outbreak in Spain. Sustainability, 12(15), 1-13. https://doi.org/10.3390/su12156243
Calderón-Garrido, D. & Carrera, X. (2020). Adaptación del “Marco Común de Competencia Digital Docente” al área de Educación Musical, Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas. 7, 74-85. https://doi.org/10.1344/did.2020.7.74-85
Calderón-Garrido,D., Gustems-Carnicer, J. & Carrera, X. (2020). Digital technologies in music subjects on primary teacher training degrees in Spain: Teachers’ habits and profiles. International Journal Of Music Education, 38, 4, 613-624. https://doi.org/10.1177/0255761420954303
Calderón-Garrido, D., Gustems-Carnicer, J. & Carrera Farran, X (2020). La competencia digital docente del profesorado universitario de música: diseño y validación de un instrumento. En Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport, 38, 2, 13-148. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.2.139-148
Coiduras, J. L., Blanch, A. & Barbero, I. (2020). Initial teacher education in a dual-system: Addressing the observation of teaching performance. Studies in Educational Evaluation, 64 100834. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.100834
París, G. (2020). Formación del profesorado a través de las prácticas profesionalizadoras. CLIL Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, 3(2), 7-13. https://doi.org/10.5565/rev/clil.46
Solé-Llussà, A., Aguilar, D., & Ibáñez, M. (2020). Video-worked examples to support the development of elementary students’ science process skills: a case study in an inquiry activity on electrical circuits. Research in Science & Technological Education, 1-21. https://doi.org/10.1080/02635143.2020.1786361
Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2020). Effects of School-based Multicomponent Positive Psychology Interventions on Well-being and Distress in Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. Journal of Youth and Adolescence, 49(10), 1943-1960. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01289-9
Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2020). How Does Emotional Intelligence Predict Happiness, Optimism, and Pessimism in Adolescence? Investigating the Relationship from the Bifactor Model. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01061-z
Torrelles-Nadal, C., París Mañas, G., Quesada Pallares, C., & Coiduras Rodríguez, J. L. (2020). Learning Patterns, Personality Traits and Motivational Profile of Students of Dual Learning Modality. Revista Colombiana de Educación, 1(80), 33-52. https://doi.org/10.17227/rce.num79-9537
Blasco-Belled, A., Rogoza, R., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2019). Virtuous humor and the dispositions towards ridicule and laughter: Investigating their contribution to happiness. Current Psychology, 1-9. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00461-0
Blasco-Belled, A., Rogoza, R., Torrelles-Nadal, C., & Alsinet, C. (2019). Emotional Intelligence Structure and Its Relationship with Life Satisfaction and Happiness: New Findings from the Bifactor Model. Journal of Happiness Studies, 1-19. https://doi.org/10.1007/s10902-019-00167-x
Carrera, X. (2019). Irakasleen konpetentzia digitala. Erantzukizunezko kontu bat. Jakingarriak, 78, 24-29. http://hdl.handle.net/20.500.11984/1566
Doroszuk, M., Kwiatkowska, M. M., Torres-Marín, J., Navarro-Carrillo, G., Włodarczyk, A., Blasco-Belled, A., … & Rogoza, R. (2019). Construct validation of the Narcissistic Admiration and Rivalry Questionnaire in Spanish-speaking countries: Assessment of the reliability, structural and external validity and cross-cultural equivalence. International Journal of Psychology, 55(3), 413-424. https://doi.org/10.1002/ijop.12595
Serrano, J.L., Carrera, X., Brescó, E. & Suárez-Guerrero, C. (2019). Tratamiento crítico de la información de estudiantes universitarios desde los entornos personales de aprendizaje. Educação e Pesquisa, 45, 1-21. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945193355
Solé Llussà, A., Aguilar, D., & Ibáñez, M. (2019). Las ayudas en indagaciones científicas escolares mediadas por herramientas tecnológicas. Investigaciones de la última década. Digital Education Review, 36, 23-242. https://doi.org/10.1344/der.2019.36.223-242
Solé-Llussà, A., Aguilar, D., & Ibáñez, M. (2019). Video worked examples to promote elementary students’ science process skills: a fruit decomposition inquiry activity. Journal of Biological Education, 1-12. https://doi.org/10.1080/00219266.2019.1699149
Astigarraga Echeverría, E. & Carrera Farran, X. (2018). Necesidades a futuro y situación actual de las competencias en educación superior en el contexto de España. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 35-58. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.731
Blasco-Belled, A., Alsinet, C., Torrelles-Nadal, C., Ros-Morente, A. (2018). The study of character strengths and life satisfaction: A comparison between affective-component and cognitive-component traits. Anuario de Psicología, 48(3), 75-80. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2018.10.001
Cussó, R., Carrera, X. & Bosch, X. (2018). Effects of intensive use of computers in secondary school on gender differences in attitudes towards ICT: A systematic review. Education and Information Technologies. 23, 1-29. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9706-6
Díez Latorre, N., & Carrera Farran, X. (2018). Integración de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la especialidad de Pedagogía en los conservatorios superiores de música. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (5), 40–55. https://doi.org/10.6018/riite/2018/342681
Isus, S., Ballesté, M., Giralt, L., & Andreu, M. (2018). Falles, Haros i Brandons: del reconeixement de la UNESCO a la salvaguarda. Annals del Centre d’Estudis Comarcals del Ripollès, L’aprofitament dels recursos naturals als Pirineu. Ibix 10, 305-314. https://www.raco.cat/index.php/AnnalsCER/article/view/351067
Malo, S., Viñas, F., Gonzàlez-Carrasco, M., Casas, F. & Alsinet, C. (2018). Assesment of Free Time Motivation on a Sample of 11 to 18 year -old catalan- speaking spanish adolescents. Spanish Journal Of Psychology, 21 E24. http://dx.doi.org/10.1017/sjp.2018.28
Mas Torelló, Ò.; Olmos Rueda, P.; Paris Mañas, G.; & Sanahuja Gavaldà, J.M. (2018). Desarrollo y evaluación de la competencia “trabajo en equipo”. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 4. https://www.raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/349150/440319
Urrea, A., Coiduras, J., Balsells, M.A., Alsinet, C., Guadix, I., & Belomnte, O. (2018). Derechos de la Infancia y Ciudadanía Global: una aproximación desde la comunidad educativa. Sociedad e Infancias, 2, 127-146. http://dx.doi.org/10.5209/SOCI.59412
Ros-Morente, A., Alsinet, C., Torrelles, C., Blasco-Belled, A., & Jordana, N. (2018). An examination of the relationship between emotional intelligence, positive affect and character strengths and virtues. Anales de psicología, 34(1), 63-67. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.1.262891
Solé-Llussà, A., Casanoves, M., Salvadó, Z., Garcia-Vallve, S., Valls, C., & Novo, M. (2018). Annapurna expedition game: applying molecular biology tools to learn genetics. Journal of Biological Education, 53(5), 516-523. https://doi.org/10.1080/00219266.2018.1501409
Astigarraga, E., Agirre, A. & Carrera; X. (2017). Innovación y cambio en la Formación Profesional del País Vasco. El modelo ETHAZI. Revista Iberoamericana de Educación. 74, 55 – 82. https://rieoei.org/RIE/article/view/608/1146
Cabello, S. & Carrera, X. (2017). Diseño y validación de un cuestionario para conocer las actitudes y creencias del profesorado de educación infantil y primaria sobre la introducción de la robótica educativa en el aula. EDUTEC – Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 60, 1 – 22. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.60.871
Coiduras, J. L., Correa, E., Boudjaoui, M., & Curto, A. (2017). Formación dual en el grado de educación: claves organizativas y pedagógicas. Qurriculum. Revista de teoría, investigación y práctica educativa, 30, 81-102. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6138
Cussó, R., Carrera, X. & Bosch, X. (2017). Are Boys and Girls still Digitally Differentiated? The Case of Catalonian Teenagers. Journal of Information Technology Education: Research, 16, 411 – 435. https://doi.org/10.28945/3879
París, G. (2017). La formación profesional para el empleo: presentación del monográfico. Revista Qurriculum: revista de teoría, investigación y práctica educativa, 30, 15-30. https://www.ull.es/revistas/index.php/qurriculum/issue/view/4/QUR-30%20N%C3%BAmero%20Completo
París, G. & Tejada, J. (2017). El desarrollo de los profesionales de la formación para el empleo: afectación de las trasformaciones estructurales, necesidades formativas, y factores de calidad. Revista Qurriculum: revista de teoría, investigación y práctica educativa, 30, 15-30. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6133
Peguera, M., & Aguilar, D. (2017). El currículum integrado en un caso aplicado: proyecto planetario. Aula de Innovación Educativa, 262, 37-42.
Solé Llussà, A., Aguilar, D., Ibáñez, M., & Coiduras Rodríguez, J. L. (2017). Análisis de la comunicación de experiencias indagadoras presentadas en congresos de ciencias dirigidos a alumnos de educación infantil y primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1302. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1302
Zemojtel-Piotrowska, M., Piotrowski, P., Cieciuch, J., Adams, Byron G., Osin, Eugeny N., Ardi, R,…Alsinet, C.,… Maltby, J. (2017). Measurement invariance of personal well-beig index (PWI-8) across 26 countries. Journal of Happiness Studies,18(6), 1697-1711. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9795-0
Carrera Farran, X., González Martínez, J. & Coiduras Rodríguez, J. L. (2016). Ética e investigación en Tecnología Educativa: necesidad, oportunidades y retos. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite2016/261081
Coiduras Rodríguez, J. L., Balsells Bailón, M., Alsinet Mora, C., & Urrea Monclús, A. (2016). La participación del alumnado en la vida del centro: una aproximación desde la comunidad educativa. Revista Complutense De Educación, 27(2), 437-456. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46353
Lorca Montoya, S., Carrera Farran, F. X., & Casanovas Català, M. (2016). Análisis de herramientas gratuitas para el diseño de cuestionarios on-line. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (49), 91-104. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61716
Mas, O.; Paris, G.; & Torrelles, C. (2016). El Trabajo en equipo: dominio competencial en diferentes grados de la Universitat Autònoma de Barcelona y de la Universitat de Lleida. UT. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1, 55-66. http://dx.doi.org/10.17345/ute.2016.1.978
Paris, G.; Mas, O.; Torrelles, C. (2016). La evaluación de la competencia ‘trabajo en equipo’ de los estudiantes universitarios. Revista d’Innovació Docent Universitària, 8, 86-97. http://revistes.ub.edu/index.php/RIDU
Mauri, E.; Carrera, X.; Selga, M.; Lopez Arias, C.; Macià, M. (2016). Análisis de experiencias educativas con dispositivos móviles para una educación inclusiva. EDUTEC – Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 56, 8 – 59. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.56.658
Vaquero, E., Balsells, M.A. & Carrera, X. (2016). Alphabétisation numérique, résilience et cohésion familiale. Une recherche conduite auprès d’adolescents en situation de vulnérabilité. Education&Formation, 306, 101 -110. http://revueeducationformation.be/include/download.php?idRevue=25&idRes=266
Coiduras, J.L., Isus, S., & Del Arco, I. (2015). Formación inicial de docentes en alternancia. Análisis desde las percepciones de los actores en una experiencia de integración de aprendizajes. Educar, 51/2, 277-297. https://doi.org/10.5565/rev/educar.670
Olcott Jr. D., Carrera Farran, X., Gallardo Echenique, E. E., & González Martínez, J. (2015). Ethics and Education in the Digital Age: Global Perspectives and Strategies for Local Transformation in Catalonia. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12, 2, 59-72. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2455
Torrelles, C., París, G., Sabrià, B., & Alsinet, C. (2015). Assessing the teamwork competences. Psicothema, 4(27), 354-361. http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2014.284
Coiduras, J., París, G., Torrelles, C., & Carrera, X. (2014). La evaluación de competencias en una experiencia de formación dual de maestros: diferencias y semejanzas entre tutores de escuela y de universidad. Revista de Estudios Pedagógicos, 40, 29-48. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200003
París, G.; Tejada, J. & Coiduras, J. (2014). La profesionalización de los profesionales de la Formación para el Empleo en constante [in]definición en Europa. Revista de currículum y formación del profesorado, 18 (2), 266-283. http://hdl.handle.net/10459.1/47972
Prendes Espinosa, M. P., Castañeda Quintero, L., Ovelar Beltrán, R., & Carrera Farran, X. (2014). Componentes básicos para el análisis de los PLE de los futuros profesionales españoles: en los albores del Proyecto CAPPLE. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (47), a264. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.47.139
Saint-Jean, M.; Isus, S.; París, G. & Marcé, A. (2014). La recherche-intervention comme accompagnement du changement: le cas d”une formation de formateurs. Revué Dossiers des Sciences de l’Education. Presses Universitaires du Mirail. (31), 33-50. https://journals.openedition.org/dse/558
Torrelles, C., Coiduras, J., Carrera, X. & Isus, S. (2014). Du changement dans l’évaluation du travail d’équipe : validation de l’outil RUTE. Dossiers des Sciences de l’Education, 31, 101-116. http://dse.revues.org/603
Carrera, X. & Coiduras, J.L. (2013) . Docentes On-Off. La formación en TIC para la conexión digital del formador. Eduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7, 1, 13-26. http://hdl.handle.net/10459.1/47975
Pascual, A., Ribera, M., Granollers, T., & Coiduras, J. (2013). Impact of accessibility barriers on the mood of blind, low-vision and sighted users. Procedia Computer Science, 27, 431-440. https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.02.047
Carrera, X. & Coiduras, J.L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. REDU. Revista de docencia universitaria, 10, 2, 273-298. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6108
Coiduras, J.L., Carrera, X. & Jové, C. (2012). Le portfolio électronique comme espace d’accompagnement et de confrontation avec l’expérience dans des processus de formation en alternance. Transformations. Recherches en éducation et formation des adultes. 7, 79-92. https://transformations.univ-lille.fr/index.php/TF/issue/view/10
Carrera Farran, F. X. (2011). Tecnologia: necessitat educativa i oportunitat de futur. Perspectiva Escolar, 359, 5-14. https://www.rosasensat.org/revista/aprendre-tecnologia-eina-de-futur
Carrera Farran, F. X., Vaquero Tió, E., & Balsells Bailón, M. (2011). Instrumento de evaluación de competencias digitales para adolescentes en riesgo social. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (35), a154. https://doi.org/10.21556/edutec.2011.35.410
Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, X., París, G. & Cela, J. (2011). Competencia de trabajo en equipo: Definición y Categorización. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. 15, 3, 329-344. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41484
Coiduras, J. L. & Carrera, X. (2010). La construction du sens autour de la notion de compétence dans des dispositifs universitaires en alternance. Éducation et francophonie, 38(2), 96–112. https://doi.org/10.7202/1002166ar
Romero, M. Gisbert, M. & Carrera, X. (2009). Centro Virtual de Recursos de Tecnología Educativa: una herramienta para la formación inicial de maestros en TIC. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 6, 2, 1-14. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v6i2.61